Wednesday, December 12, 2007

something to share with...


Lama rasanya tak update...pejam celik pejam celik dah nak raya lagi sekali.Hari raya haji...Pengorbanan. Istilah yang memang cukup simbolik dengan raya korban ini.

Sebenarnya banyak yang kita kena korbankan dalam hidup ni...hidup tidak selalunya suka, ada ketikanya ujian duka itu pasti datang. Teman paling akrab dengan diri sekarang adalah sibuk dan letih...alhamdulillah, nikmat kerehatan sangat2 terasa apabila pulang sahaja daripada kerja lewat petang. Makan dan berbual juga tidak lama dengan adik-adik, kerana rasa penat yang melilit diri saban hari...kesian mereka. Ingin sahaja selalu bercerita dan mengajakku sama-sama menonton cerita, namun pasti yang lebih utama untuk kupilih adalah tidur!

Inilah pengorbanan. Pilihan ini adalah yang kubuat sendiri tidak lama dahulu, justeru mahu apa lagi kurungutkan segala-galanya?tidak mengapa, setiap perkara ada kos melepasnya tetapi untung bersih daripada berjualan letih dan kerja ini ialah aku dapat banyak pengalaman baru.

Minggu ini, cabaran untukku galas sebagai pengarah kursus. Bermula daripada bahagian teknikal sehinggalah menjadi pengerusi forum semuanya kubuat sendiri, tidak ada lagi unit-unit kecil yang membantu sebagaimana aku di kampus dahulu.zaman kampus sudah berlalu...inilah namanya pengorbanan. Semuanya terletak atas bahu.

Erti pengorbanan adalah berbeza mengikut individu...bagiku pengorbanan yang sebenar ialah kesanggupan kita bergolok gadai segala-galanya demi memenuhi tuntutan agama dan syariat...hatta diri dan keperluan kita sekalipun. Bukankah hidup kita untuk Allah, mengapa mahu berdiplomasi dan berkira tatkala sampai saat untuk kita berkorban?

tepuk dada, tanyalah iman
Mohon ampun daripadaMu, ya Allah..sesungguhnya akulah hamba yang sering menzalimi diri sendiri...

No comments: