Monday, April 21, 2008

SOMEWHERE OVER THE RAINBOW...


Seindah Senyumannya...

Assalamualaikum!Dia memberi salam sambil tersenyum apabila aku melintas di hadapannya dan beberapa orang kawan. Adik itu bukan sesiapa padaku, aku tidak tahu siapa namanya,dari mana usulnya, anak siapakah dia, berapa umurnya, tetapi hanya serangkap ucapan salam, aku jadi menulis tentangnya di blog pada petang ini.

Ikhlas senyumannya, bukan kerana berniatkan ingin mengusik atau mengurat sebagaimana kaum adam yang lain, tetapi hatinya bersih kerana dia hanya si anak kecil yang comel, segak dan lengkap berpakaian seragam pengakap. sangat jernih wajahnya.

Apabila melihat budak-budak kecil, fikiranku akan segera mencatat persoalan-persoalan.apakah yang akan ditempa si adik ini untuk masa depannya?Apakah dia akan nantinya berguna untuk dunia,atau menjadi petualang agama dan bangsanya?, atau sahaja menjadi fitnah buat kedua ibu dan bapa?adik, moga kau akan menjadi manusia yang terbaik dan soleh untuk ibu bapa dan agamamu,seringkali hatiku berdesir begitu.

Pagi tadi,adik yang bongsu heboh memberitahu..."umi,ada dua ekor burung atas pokok, duk intai tino(burung betina)"lantas umi memarahi adik kerana berkata sedemikian yang bagi umi sangat tidak elok bagi fikiran seorang budak berusia 8 tahun."pandai-pandai je duk caro hal burung (ambil kisah=caro).begitulah, banyaknya kepincangan hari ini yang melentur dan membentuk generasi masa depan dengan sedemikian acuan,jauh daripada landasan syariat dan andai tidak dibajai, maka akan musnahlah akhlak dan sahsiah...adik-adik kita, bakal anak-anak kita, bakal cucu-cucu kita...em,entahlah.

sekadar menulis....4.15pm/pupuk

No comments: