Friday, August 01, 2008

Jika Aku Bidadari Cinta...


Alhamdulillah...
Akhirnya dapat juga menjenguk blog yang sudah lama kubiarkan tidak bertinta. Alhamdulillah juga, interview kerjaku baru sahaja selesai tadi. InsyaAllah, ada rezeki, dapatlah aku bekerja dalam bulan 8 ni setelah hampir dua bulan 'menanam anggur'. Semalam juga ke Technovation Park, menghantar resume, takut2 ada rezeki ku di sana...Ya Allah, murahkan rezekiku dan keluargaku, amin.

Malam tadi, berpeluang menghadiri usrah cawangan di rumah kak syam.Ada 2-3 orang kakak-kakak yang turut hadir dan yang paling muda antara mereka pastilah aku. Dua tiga hari ini, hati agak letih. Fikiran juga.justeru tidak banyak perkara yang dapat kuhadami dan kuteliti. Mungkin juga disebabkan itu, masakanku menjadi tawar (sebagaimana ditanya suami:letak garam tak ikan ni?).Banyak kesedihan dan kekecewaan berselimut saban ketika, entah apa yang dimahukan sang hati ini?mungkin juga sudah lama diri ini tidak bertaqarrub pada Allah?mungkin...ya, sudah lama rasanya tidak ku duduk berlama-lama, mentadabbur ayat-ayat suciNya.Mungkin juga hati ini yang kosong dan menimbulkan 1001 kegelisahan yang entah bila mahu padam.

Fitnah Pada Cinta

Sesungguhnya, aku sering mendoakan sebahagian imanku yang disempurnakan melalui pernikahan ini tidak mengorbankan sebahagian imanku yang sepatutnya kuabdikan hanya kepada Allah. Kisah Abdullah Abu Bakar dan Atiqah sering kujadikan titik rujuk, kepada kecintaan ku kepada Allah dan suami,jauhilah fitnah dalam perkahwinan kami ini dan janganlah dilalaikan kami dengan regukan cinta dunia yang tidak pernah jua putus.

Bagiku, perkahwinan tidak hanya menuntut perkongsian serba-serbi tetapi lebih kepada pengorbanan pelbagai perkara termasuklah perasaan dan hati. Justeru, kesabaran, iman dan taqwa menjadi benteng yang kukuh untuk menongkah arus hidup berumahtangga.

"Cinta itu umpama api, membakar dalam diam tetapi jika dihindari tetap juga mengikuti sebagaimana bayang-bayang..."itu kata ustaz ismail yang kurakami di minda usai ceramah ilmunya dua malam sebelum ini. Apa pun, aku ingin sekali menjadi bidadari cinta yang paling terindah buat semua, kerana bagiku jika dapat kubaktikan seluruh genap dan inci kehidupanku ini untuk kebaikan umat, alangkah bernilainya kelahiran seorang aku ke dunia ini.

Dan, setiap waktu juga, andainya ada ruang untuk kubaiki setiap kelemahan, pasti kulakukan sebaiknya, semata-mata untuk mencapai redha Allah walaupun hakikatnya tarbiyah, mehnah dan sunnah kehidupan itu amat jerih dan meletihkan.perjalanan menuju syurga bukan mudah, itu azimat terbesar yang menenangku pada setiap akhir kata.Maha suci Allah, aku berserah dan bertawakkal atas segala-galanya...moga perjalanan ku ke sana tidak terhenti di pertengahan,insyaAllah

No comments: