Tuesday, October 03, 2006

Kekasih Yang kembali...

Ramadhan datang lagi...dan buat kedua kalinya, kedatangannya kusambut di bumi UTM tercinta. Peluang berjemaah tarawikh di masjid kugunakan sebaik mungkin, entah ada lagikah peluang sebegini pada masa akan datang? Mungkin juga apabila bergraduasi kelak, sibuk dengan komitmen itu dan ini, kesempatan sebegini tidak akan datang lagi, siapa tahu...hanya Allah yang tahu.

Ramadhan yang tiba bagaikan kekasih yang baru kembali dari perantauan...rindu untuk menatap wajah barakah bulan ini, setelah hampir 9 bulan terpisah...bulan yang dijanjikan Allah sepenuh keampunan dan keredhaanNya. Adakah aku tergolong dalam golongan yang bertuah itu? Mendapat maghfirah Allah di atas segala dosa dan noda yang selama ini terpalit pada diri? Seribu pengharapan kusandarkan kepadaMu dan seinfiniti kesyukuran buatMu juga ya Rabb, aku masih diberi peluang untuk menghirup udara Ramadhan ini...diberi kesempatan untuk memohon ampun maaf dariMu atas setiap kesalahanku selama ini...terima kasih Allah!

Dan untukmu Ramadhan, aku datang untuk meraikanmu sepenuh kegembiraan...Ya Allah, buangkan rasa penat lelahku saatku ingin beribadat kepadaMu, hilangkan kantukku tatkala niat hati ini ingin bertemuMu lewat dinihari, dan jadikanlah aku orang yang sentiasa bersyukur walaupun diriku lebur dek kesusahan, jadikanlah aku insan yang terusan berjuang walau diri ini dibuang dan terbuang...jangan Kau pinggirkan aku tatkala aku diuji dan janganlah Kau berpaling daripadaku kerana hinanya aku akibat dosa-dosa lampau...maka Ya Allah, aku memohon jadikanlah kesudahan dunia dan akhiratku berlangsung dengan pengakhiran yang baik dan matikanlah aku sebagai pejuang agamaMu. Untuk selama-lamanya, kuabadikan diriku untukMu. Demi dzatMu, aku berserah diri...

No comments: