Tuesday, October 03, 2006

Suatu Hari Di Bulan Ramadhan...

Salam.
Sebenarnya saje je nak bercerita bulan ramadhan ni...pasal makan...hari tu, telefon rumah, umi masak macam-macam untuk juadah berbuka puasa(ayam paprik, ikan masak asam, ayam rendang,paceri nanas...) makin terasa pula nak cepat-cepat balik rumah untuk berpuasa bersama keluarga, mesti lebih terasa feel nya...tapi kat sini pun best jugak, sebab boleh pergi terawih ramai-ramai dengan sahabat2...pasal makan, tak kisah sangat sebenarnya, kan bulan ramadhan ni bulan mendidik nafsu, termasuklah nafsu untuk mengisi perut then kenapa nak bermewah sangat soal makan, cukuplah dengan rezeki yang ada kan?

Apapun, apabila melihat senario di pasar ramadhan (PARAM), sangat-sangat menyedihkan. Gerai-gerai yang ada bagai cendawan yang tumbuh melata selepas hujan, beraneka kuih muih, nasi, lauk pauk dan air...rambang mata untuk memilih yang mana satu berkenan di hati.Mungkin juga kondisi yang paling buruk ialah sifat boros yang wujud pada pembeli yang rata-ratanya pastilah pelajar dan pembaziran yang mungkin timbul apabila terlalu berlebih-lebihan dalam berbelanja...tapi apa yang lebih buruk daripada itu adalah pembeli-pembelinya sendiri. Tanpa menghiraukan kemuliaan bulan Ramadhan, aurat masih bebas didedahkan, berpeleseran bersama kawan-kawan lelaki, beramah mesra, bergelak ketawa tanpa adanya perasaan segan...tak tahulah apa nak jadi. Mungkin memang beginilah ramadhan di akhir zaman. Tiada nilai dan harganya di mata insan yang tidak tahu menghargai barakahnya. Maafkanlah mereka Ya Allah, dan maafkanlah diri ini juga andainya ada kepincangan dalam amalan sepanjang bulanMu yang mulia ini.

Apa pun, ramadhan belum sampai ke penghujungnya...harapnya dapat menikmati dan meraikan bulan ini dengan sebaik-baiknya, sehingga ke akhirnya. Ok lah, rasanya sampai setakat ini dulu, ada masa kita sambung cerita lagi ye. Selamat meraikan Ramadhan ini dengan taqwa dan kemanisan iman. Moga kita semua akan sentiasa berada di bawah naungan kasih sayangNya.





No comments: