Friday, September 28, 2007

Erti Sebuah Rindu


Salam ramadhan 1428 Hijrah,
Puasa sudah separuh bulan. Tiba-tiba ingatan rindu yang menggunung tinggi kepada Junjungan mulia, Muhammad SAW lewat solat terawih semalam. Tatkala namanya disebut, seluruh jemaah beramai-ramai menyambutnya dengan selawat. Rasulullah, sudah 1400 tahun lebih, engkau meninggalkan kami semua...
Aku sering bertafsiran sendiri. Amat jauh fikiran ini menerawang, mungkin sahaja sampai ke planet Marikh, siapa tahu...berfikir tentang kehidupan yang dipalit sejuta corak dan warna, kisah dan pengalaman. Adakah dengan kehidupanku pada saat ini, telah berjaya mendapat redha Tuhan?atau sebaliknya... Tazkirah ringkas daripada Ustaz Borhanuddin, sementara menantikan iftor jamaie bersama sahabat-sahabat MSK semalam, kuamati dengan penuh perhatian. Ustaz melafazkan bicara tazkirahnya tentang perjuangan dalam harakah islamiah. Apakah jaminan yang disediakan Allah untuk kita sebagai pejuang ISLAM dan sampai setara manakah tanggungjawab kita untuk menyebarkan dakwah...semuanya telah acap kali disebut semasa ku masih di tahun pengajian lagi.Semua itu kuambil sebagai satu momentum untuk kembali bersemangat dalam perjuangan... Sekian lama aku di tanah kelahiran, bumi Kelantan yang barakah ini, aku benar-benar menjadi seorang perindu. Rindu pada sahabat-sahabat dan semua kenangan yang kutinggalkan, bersemadi di bumi selatan. Rindu untuk kembali berterawih di masjid universiti, berbuka bersama teman-teman dan segala-galanya bermain di kanvas minda tanpa henti! Ramadhan kali ini benar-benar menguji diri... Ramadhan belum sampai ke penghujung, namun terasa bagai sekejap sahaja hari-hari yang berpergian...moga-moga aku sempat merasa halawatul iman walau seketika, lewat ramadhan pada kali ini.Amin.
Dengan Nama Allah, aku hidup, dan kepadaNya jua aku dikembalikan...



No comments: