Sunday, September 23, 2007

Jenayah Semakin Kejam; Bala' Tolak Hukum Allah

"Alif Laam Raa. A book which we have revealed to you (Muhammad) so that you may lead the people from out of the darknesses into the light by their Lord's leave to the path of the All-Mighty, the Praiseworthy." [Qur'an 14:1]


Malaysia gempar lagi!Belumpun usai cerita tembakan di Batu Burok, dunia media negara sekali lagi geger dengan kisah menyayat hati, kes pembunuhan dan penderaan seksual persis binatang ke atas allahyarham adik nurin jazlin jazimin. Kemarahan dan kejengkelan yang teramat bertamu di setiap ruang hati rakyat kini, apatah lagi keluarga mangsa yang sememangnya amat sedih dan kesal dengan apa yang berlaku walaupun mereka mengakui percaturan ilahi yang ditetapkan Allah SWT ke atas mereka.

Dari sudut pandangan peribadiku, nyatanya banyak yang ingin kusentuh berkenaan dengan kejadian ini. Naluri sebagai seorang hawa amat terguris dan tersentuh. Dapatku bayangkan hancur luluh si ibu melihat anak (mangsa) yang disayangi dibunuh, didera dan diaibkan sebegitu rupa. Perbuatan persis haiwan ini tidak lain tidak bukan hanya boleh dilaksanakan oleh orang yang tidak ada iman dan tidak ada akal(tidak siuman). Tidak akan tergamak untuk kita yang rasional ini untuk membunuh hatta seekor anak kucing, apatah lagi seorang budak perempuan melainkan apa yang kusebut tadi; orang yang tidak berakal dan tidak beriman...

Justeru marilah kita bersama-sama mengkoreksi setiap yang berlaku ini dengan mata hati kita sebagai hamba. Mungkin juga yang berlaku ini adalah ujian buat keluarga adik jazlin, tetapi bagi kita semua mungkin juga sebagai suatu peringatan daripada Allah tentang kelekaan, kedegilan dan kejahatan yang telah kita semua palitkan pada bumi ciptaanNya.

Masihkah kita ingat, isu hukum hudud yang diperdebatkan sehingga mahu mengambil tindakan mahkamah untuk menolaknya?hebatnya undang-undang manusia kerana begitu angkuh menafikan KPI(Key Performance Index) keberjayaan sebuah hukum asal ciptaan Allah SWT. Pandainya manusia...

"Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."(surah Yusof:21)

Dalam buku karangan ustaz fahrul irfan, Fiqh Al Waqi', ada menyebut tentang kesan yang dinatijahkan ke atas sesuatu, asbab daripada dasarnya yang pincang.Makna pincang ini sangat luas dan bergantung kepada apa yang dibincangkan. Sebagai contoh, asas keluarga yang baik akan logiknya melahirkan anak-anak yang baik dan keluarga yang sejahtera. Begitu juga dengan pemerintahan yang punah ranah, jauh daripada syariat Allah pastilah akan mewujudkan 1001 kerosakan dan kebejatan dalam negara dan rakyatnya.

Pepatah arab ada menyebut;

Adakah tumbuh buah kelapa dengan tidak menanamnya?Ia terbiar dan tertanam-tumbuh sebagai pohon kelapa?Kesimpulannya;

apa yang terbina daripada kesalahan, hasil dan natijahnya juga adalah salah. Wahai umat manusia, kembalilah kepada dzat yang menciptakan.Kepincangan ini hanya boleh dilangsaikan dengan tertegaknya ISLAM yang sebenar-benarnya dalam diri setiap daripada kita. Ayuhlah, kita mulakan saat ini juga.

Wallahua'lam.

No comments: