Thursday, February 14, 2008

DI SEBALIK SEBUAH SENYUM DAN SABAR



"Ayah, itu burung apa..." "Burung Murai. burung apa?burung murai...burung apa?"

Lama tak update blog.Jam sekarang 6.45 petang. Seharian di pejabat, bukan banyak kerja pun, tapi sibuk berjumpa orang...jumpa orang itu dan ini, ada yang bertanya itu dan ini.Aku menjawab dengan penuh hati2 takut kalau tersuara tinggi, akan melukakan hati. kalau nak tahu orang tu jenis sabar atau tak, cuba buat test kat dia, tak pun test pada diri kita sendiri. Caranya...Tanya soalan yang sama banyak kali. Acap kali.macam iklan kat tv tu...seorang anak yang asyik jua bertanya tentang jenis burung pada ayahnya. Diulang-ulang pertanyaannya namun tetap dibalas dengan santunnya oleh si ayah. begitulah.kalau kita tinggi kesabarannya, maksudnya kita akan jawab dengan baik biarpun ditanya orang benda yang sama.. Macam dakwah juga. Kenapalah kita dakwah, ajak orang buat baik, edar risalah, buat ceramah dan macam-macam lagi tapi tetap juga orang tak nak ikut.Buat 'dek' aje,pastu siap nak kutuk dan fitnah kita balik.Aduh, dunia hampir kiamat mungkin?

Aku tertarik dengan sifat dan perilaku beberapa orang sahabat yang sentiasa tenang biarpun ditekan pelbagai krisis dan kemelut hidup. Indahnya hidup jika semua orang seperti itu. Biarpun dimarah, tetap juga tersenyum dan menjawab dengan baik dan sopan. Inilah kemanisan dakwah Rasulullah yang berjaya meresap ke dalam jiwa para umatnya. Akhlak baginda adalah yang terbaik yang patut dicontohi. Dan mungkinkah juga, kita adalah sebahagian yang menjadi sumber ketenangan buat orang lain. Besarnya pahala apabila dengan senyuman kita sahaja boleh menyejukkan amarah insan dan menenangkan perasaan orang yang berkecamuk hati dan perasaannya.Segala Puji Bagi Allah, yang menjadikan sebuah senyuman. Tetapi berhati-hatilah jika senyum itu menajdi fitnah terbesar buat diri apabila dipuji dengan ungkapan...aduhai, manisnya senyumanmu!terutamanya si pemuji itu adalah lelaki ajnabi.

Sempena pilihanraya yang makin hampir ini, marilah bersama-sama kita bertekad...jangan malas dan beralasan lagi dalam perjuangan ini. Islam hari ini makin dagang dan terasing, namun ia akan bangkit dengan gahnya pada suatu masa kelak. Kita seharusnya yakin dan berpegang teguh dengan janji Allah bahawa ISLAM itu pasti jua akan menempa kemenangannya kalaupun bukan hari ini. Tunggulah dengan penuh sabar dan tidak sesekali melupakan senyum.Senyumlah. Langit kan tidak selamanya mendung.

Menulis Dari Hati;

Nurul Sujaihah
Cinta Hati Bonda Ayahanda

No comments: