Monday, February 25, 2008

***

KITA BERDEPAN DENGAN SAUDARA SENDIRI...
Inilah antara intipati yang aku berikan apabila diminta oleh seorang teman memberikan beberapa cabaran terbesar umat islam akhir zaman ini. Selain isu perpecahan dan pertentangan aqidah, soal pengasingan agama daripada kehidupan adalah menjadi faktor terbesar yang mengancam pegangan umat islam masa kini.

Rata-rata bendera hijau-biru telah terpasang di sana-sini. Di mana sahaja, orang bercakap soal pilihanraya, pemimpin,tok-tok wakil, dalam bas, dalam teksi apatah lagi di medan gegak gempita yang biasa dikunjungi oleh orang kampung saban hari-kedai kopi.

Aku melihat betapa mesranya ahli parti X dan Y dalam suratkhabar selepas usai sahaja penamaan calon, bersalam-salaman dan berbual mesra. Mungkin ini hipokritisme atau sekadar mahu meraikan permintaan jurugambar mahupun wartawan? Wallahua'lam. Cuma alangkah bagusnya jika keadaan 'aman makmur' ini benar-benar terealisasi di alam yang nyata. Jauh daripada fitnah dan kata-kata cacian sesama sendiri.

Dahulu isu samseng, lepas tu orang utan pula..selepas ini, entah apa-apa lah. Justeru, perlunya menyelidik dahulu tentang apa jua yang kita dengar dan lihat. Seribu kali mungkin sukar ingin mempercayai seorang ulama' mengungkapkan kata-kata sumpah seranah melainkan dengan maksud dan alasan yang kukuh, tidak melanggar syariat Allah, kerana dari mulutnya itu juga sering mengeluarkan kalam-kalam Allah dan mutiara-mutiara zikir.Sukar!

Tidak kira seteruk mana pun pertelingkahan X-Y, A-B, C-D, yang penting kita masih lagi diikat dengan satu aqidah yang sama, Justeru, adalah menjadi tanggungjawab kita terus menegur segala kepincangan dan kefasadan yang dizahirkan atau disembunyikan oleh saudara kita. Dengan itu lah sebenranya tugas utama kita dilontarkan Allah ke dunia ini. Jadilah check and balance yang terbaik untuk membetulkan bukan menyalahkan semata-mata.

No comments: