Tuesday, January 15, 2008

Dan Sebenarnya...


Petang ini...aku keseorangan di pejabat

Kalau difikir2, memang banyak sangat kerja yang belum beres...sebenarnya, Allah sudah tersedia tahu tentang beban apa yang perlu disandang dan digalas oleh seseorang itu. Justeru, kepada diri, jangan mudah mengeluh dan berasa menyesal.

Mungkin manjakah aku sebenarnya?Lembik, lemah, mudah mengalah, dan semua sifat2 pesimis-negatif yang ada dalam diri, mungkinkah?Mungkin juga. Tarbiyah roh masih belum cukup tebal untuk menjadi pendinding yang kebal buat diri dalam menempuh ujian sehari-hari...Oh Allah, janganlah Engkau murkai hamba yang tidak bersyukur ini.

Bertemannya pen dan kertas...

Temanku yang setia. Pen dan kertas. Tidak lengkap tanpa mereka...sebab aku suka sangat menulis.itu dan ini, begitu dan begini, apa yang mahu dibuat, apa yang perlu dilaksanakan...suka menulis menjadikan aku mengkoreksi setiap kejadian dan peristiwa. Kalau sahaja aku marah, terasa hati dan sedih.Mungkin sahaja sebenarnya niat di hati ini menjadi penulis terkemuka, Syed Qutb yang karyanya menggoncang seisi dunia...atau seperti siapa ye?

Kuhargai Sebuah Doa

Cukup bererti bagi siapa sahaja yang sentiasa mendoakanku saban hari. Umi, baba, sahabat-sahabat, teman...atau siapa sahaja. Malah ada juga yang katanya sanggup melakukan apa sahaja asalkan untukku.wah, terasa macam puteri impian pula. Aku pernah mengatakan kepada seorang teman rapat, kita tidak boleh memaksa orang lain berhenti mencintai diri kita walaupun cintanya tidak mampu kita balas, kerna nikmat cinta itu dikurniakan Allah kepada setiap hati dalam diri manusia. Cuma janganlah kita hilang pertimbangan dan binasa pegangan syariat hanya kerana cinta kepada insan.Cinta, datang dan pergi...untuk mengisi lompangan cinta ini, perlunya takungan iman dan taqwa. Sama2lah kita semua kembali ke dalam fitrah cinta yang suci kerana Rabb.

Hari sudah Cemburu

Setiap yang pahit, ada manisnya...macam lirik lagu kumpulan UKAYS pula. Aku percaya bahawa Allah tidak pernah mendatangkan sesuatu yang sia2 buat manusia, melainkan utuk dipelajari dan dihayati sebagai pengajaran. Aku juga ingin belajar,ya sentiasa jua ingin belajar,kerana banyak lagi perkara yang aku belum mengerti tentang hidup ini. Sudi2kanlah memberi pengajaran kepada mereka yang tahu dan diberitahu. Wallahua'lam sampai berjumpa lagi

Salam dari serambi Mekah
7pm
ofis Pupuk Nillai Murni

1 comment:

UMMU RAIHANAH NAUFAL said...

Salam.. kak teringat pulak waktu kak dok sorang kat pjabat masa ni, kita dok chating sama2.